Dobór ogniw li-ion

Ogniwa li-ion różnią się od siebie przede wszystkim wydajnością prądową oraz pojemnością. Znaczna większość jest w obudowach 18650 zabezpieczonych dość grubą blaszaną obudową co zwiększa bezpieczeństwo i podatność na przebicie. Niweluje również efekt puchnięcia ogniwa przy dużych prądach, co jest bardzo korzystne.

 

 Ogniwo li-po w miękkiej obudowie jeżeli spuchnie może dojść do niekontrolowanego rozepchnięcia jednej z celi, a tym samym do ściśnięcia sąsiedniej i może w efekcie dojść do samozapłonu, dlatego bardziej polecam technologię li-ion w metalowych obudowach cylindrycznych.

 

Pierwsza część przeznaczona jest do wyczynowych sprzętów terenowych i mocy przekraczającej przepisy, więc z takim akumulatorem prawnie nie można poruszać się po ścieżce.
Ze względu na wydajność prądową ogniwa, które stosujemy w konstrukcjach na zamówienie:
SONY VTC4 o wydajności prądowej 30A, jednak temperatury w miejscach niewentylowanych są optymalne przy poborze 10-12A z ogniwa. Pakiet 16S8P jest zdolny do oddania aż 100A przy 60V czyli dysponujemy mocą ciągłą na poziomie 6000W (ok 9KM) oraz mocą chwilową 15KW około 20KM czyli jak w porządnym motocyklu, takie ogniwa sprawdzą się w ciężkim terenie, błocie, na torze, przy prędkościach dochodzących do 140km/h.

 

Obecnie to najbardziej ekskluzywne ogniwa dostępne na rynku i najbardziej polecane dla najbardziej wymagających.



Klasę niżej są sony VTC5 dysponujące wyższą pojemnością (2600mAh z ogniwa) ale prądami ciągłymi ok. 10A w zabudowanej skrzynce do temperatur 45 stopni. Dadzą  bardzo podobne możliwości co VTC4 ale zwiększą zasięg o 1/5 na jednym ładowaniu.

 

-------------
Dalej z wysoko-prądowych są samasungi INR18650 oraz LG DAMF11865 o wydajności prądowej w przestrzeni zamkniętej do 6A z ogniwa. Pakiet 16S8P jest w stanie zapewnić wydajność prądową ok. 6KW więc jest to idealne zasilanie do silników MXUS, nine continent i podobnych przy niezbyt wygórowanej cenie ogniw.

 

Dobrej jakości są rónież ogniwa panasonic 18650PH zapewniające optymalne temperatury i liczbę cykli w zamkniętej obudowie przy prądach 1.3C czyli około 4-4,5A z ogniwa, podobnie jak panasonic NCR18650A / B ; sanyo ncr18650BL, są to optymalne baterie w pakietach po 8-10P do mocy silnika około 1,5KW.

 

--------------------
2 część skierowana jest dla miłośników jazdy ze wspomaganiem - zgodnej z przepisami ruchu drogowego.
 Przepisy mówią o jeździe nie przekraczającej 25km/h oraz napięciu instalacji do 48V. Ponadto nie bardzo można poruszać się na samej manetce, powinien być czujnik obecności pedałowania.

Do takich konstrukcji polecam napięcie 36V z racji na niską cenę i dostępność całych pakietów 10S.
DO jazdy zgodnej z przepisami wystarczą ogniwa o wydajności prądowej 1C 1,5C oraz 2C.

Zasięg w takim przypadku zależy od pojemności (prąd*napięcie) czyli ilości wato-godzin.

Dobry akumulator z ogniw 1C o bardzo znacznej pojemności około 30Ah powinien zamknąć się w kosztach 1400zł wraz z elektroniką sterującą i ładowarką oraz obudową przy samodzielnym składaniu.

Praktycznie jedyny uzasadniony sens konwersji roweru z silnikiem przekładniowym jest wtedy, gdy zasięg 35km na seryjnej baterii nas nie zadowala. Akumulator 10S10P czyli około 1000Wh pozwoli nam na przejechanie realnego dystansu w granicach 70-90km bez pedałowania z przepisową prędkością. Zasięg przy pedałowaniu może wynieść nawet do 150km na jednym ładowaniu.

W przypadku składania akumulatora do silnika przekładniowego o pojemności większej niż 18Ah spokojnie można zastosować ogniwa samsung 18650 29E.
 

Im niższa pojemność akumulatora, tym większa wydajność prądowa ogniw powinna być zapewniona.dla 7Ah powinny być ogniwa o prądzie 3C, a dla 12Ah spokojnie 2C wystarczą.

Istnieje bardzo wiele rodzajów ogniw, także ciężko wymienić wszystkie, które są na rynku :) natomiast chciałem w tym temacie poglądowo przybliżyć, nad którymi warto się rozejrzeć. W słabszej konstrukcji każde ogniwo o wydajności min. 1-2C i dużej pojemności będzie odpowiednie.