Koszty budowy roweru

Witajcie. Chciałbym przybliżyć koszty budowy dość porządnego ebajka. Na wstępie zaznaczam, że są to dużo mocniejsze podzespoły wystarczające na zasięgi niedostępne nawet dla rowerów z najwyższej półki cenowej!



Ceny podaję wg. najtaniej znalezionych ofert:

Co będziemy potrzebować do złożenia roweru, dla średnio wymagających, których zadowoli prędkość przepisowa z opcją podniesienia do 30km/h

1. konfiguracja najtańsza
-akumulator (ogniwa, bms, ładowarka i obudowa)
-koło zaplecione w odpowiednią obręcz
-zabezpieczenia osi na silnik z obu stron
-kostki i konektory aby połączyć silnik do sterownika i zrobić rpzedłużacz
-sterownik
-manetka
- wyświetlacz energii baterii

2. Konfiguracja bogatsza
- akumulator (ogniwa, bms, ładowarka i obudowa)
- koło zaplecione w odpowiednią obręcz
- zabezpieczenia osi na silnik z obu stron
- kostki i konektory aby połączyć silnik do sterownika i zrobić rpzedłużacz
- sterownik
- manetka
- czujnik PAS rozpoznający pedałowanie
- klamki hamulcowe z czujnikiem stopu
- wyswietlacz energii baterii
- watomierz

Przybliżone koszta podzespołów:
manetka kciukowa 35zł
manetka obrotowa wraz ze wskaźnikiem napięcia 69zł
sterownik 114zł
koło 240zł + ewentualny zaplot 100zł ze szprychami pod wymiar
klamki hamulcowe z czujnikiem stopu 49zł
zabezpieczenia na oś 5zł / kpl.
czujnik PAS 30zł
wyświetlacz napięcia 20zł
watomierz ok. 50zł
kostki i konektor na cały rower to ok. 30zł
oraz akumulator. Średnio nowe ogniwa można kupić w cenie ok. 15zł/szt do tego dochodzą plastikowe przegrody oddzielające ogniwa - zabezpieczające przed zwarciem. Około 1zł/na każde ogniwo i taśma do zgrzewania pakietu 7,5zł za metr. Na akumulator idzie ok 3-6 metrów.

Praktycznie jedyną rzeczą, dla której naprawdę opłaca sie budowa własnego ebajka to zasięg, prędkość i moc. Realnie to co podaje producent w rowerach niby 70km, tak w trybie low, ze wspomaganiem 70% i po płaskim terenie. Akumulatory te mają zazwyczaj nie więcej niż 350Wh. W ebajku możemy złożyć 850Wh i sto kilometrów bez problemu się przejedzie. A to już zacna wycieczka :)
trzeba liczyć około 80-108 ogniw na taki porządny akumulator.

3. Konfiguracja dla wymagających - prędkość w granicach 40-45km/h
- Silnik bionx kanadyjskiej produkcji BLDC bez przekładni, nie ma się co zespuć :) z czujnikami poprawiającymi start z miejsca i zabezpieczeniem termicznym na wypadek eksploatacji w trudnym terenie, zapleciony w obręcz stożkową na wzmocnionych szprychach 2,3mm to koszt 550zł
- sterownik 180zł
akumulator 80-130 ogniw wysokoprądowych, cena taka sama jak wyżej.
- ładowarka ok. 220-300zł w zależności od szybkości ładowania.
Reszta podzespołów jak wyżej cena bez zmian.

średnio zasięg jeżeli chcemy uzyskać powyżej 30km, to akumulator musi mieć ok. 400Wh. Jeżeli 60km to ok. 850Wh, jeżeli chcemy przejechać 100km to warto mieć około 1200-1400Wh. Te wyniki są w przybliżeniu dla prędkości ok. 35km.h i jeździe bez pedałowania.