Podłączenie BMSa

Siedzę, siedzę przeglądam, czego jeszcze nie wstawiałem... Cóż nie ma nic o BMSie, czas najwyższy podzielić się z wami cenną wiedzą, a dla tych, co nie lubią czytać zapraszam na film:




BMSy do akumulatorów li-ion dzielimy głównie na:
  • Aktywne balansujące niezależnie od napięcia akumulatora cały czas
  • Pasywne balansujące zazwyczaj powyżej 4.18V dla akumulatorów li-ion
Kolejny podział to na BMSy:


  • działa z niepełną liczbą cel np
    - 3-24S
    - 7-13S
    - 10-20S
  • Działa tylko po wykryciu napięć na każdej celi


    • Dobór BMSa do akumulator jest dość prosty:
    - parametr continuos discharge current - mówi o maksymalnym prądzie jaki jest dopuszczalny do ciągłego rozładowania. Asekuracyjnie dobiera się ten parametr do maksymalnego prądu sterownika. W skrócie masz sterownik max current 60A kupujesz bmsa 60A. Masz sterownik 30A kupujesz BMS 30A. Możesz kupić BMS mocniejszy np. masz sterownik 30A montujesz BMSa 45-60A. Nigdy w drugą stronę, gdy zamontujesz BMSa 30A do roweru ze sterownikiem 60A ulegnie uszkodzeniu.


    • Praktyka pokazała, że zarówno sterownik ma swój rated current, czyli prąd ciągły który zazwyczaj jest połową prądu maksymalnego rozładowania, jak i BMS o przepustowości 60A nie osiągnie nigdy takiego prądu ciągłego bez dodatkowego chłodzenia, dla tego wybór jest prosty: 60A sterownik BMS nie mniej niż 60A :)




    • Drugi ważny parametr to prąd ładowania. BMSa dobieramy do ładowarki. Najtańsze mają zazwyczaj 4-5A prądu ładowania. Jeżeli planujesz używać mocniejszej ładowarki zadbaj o większą moc ładowania, przy czy, jak na BMSie jest napisane max 10A charge current zadbaj, aby prąd nigdy nie przekroczył 80% tej wartości, wtedy BMS będzie służył nie powinien się przegrzewać ani spalić. Do bmsa 10A prądu ładowania używaj 8A ładowarki lub słabszej.




    Schemat podłączenia BMSa na przykładzie BMSA 7-13S.
    Zaczynamy od podłączania minusa do czarnego kabla. Ma on oznaczenie B- lub B0+ / B0-
    B1+ podłączamy do pierwszego plusa z ogniw. B2+ podłączamy do drugiego plusa w przypadku akumulatora 10S łączymy kable, aż ostatni nie dojdzie do B10+

    Rozważmy 2 przypadki:
    Podłączamy pakiet 10S oraz 13S używając takiego samego BMSa. Przy pakiecie 10S B11+ B12+ i B13+ zostaje wolny, nie podłączony, nie zwarty z innymi kablami.

Słowa kluczowe: #epojazdy #rower elektryczny #blog rower elektryczny #mg volt #naprawa roweru elektrycznego #ebike #ebajk