BMX wariat

Kolejną konstrukcją jest niepozorny malutki BMX na kołach 20"

 

Wykorzystanie akumulatorów również panasoników ncr18650A dokładnie 80szt, które tworza pakiet 16S5P podwyższyło sprawność całej konstrukcji, gdyż napięcie sięga na w pełni naładowanym akumulatorze ok. 67,2V. Na foto jest napięcie po przejechanych 35km.
 
pojemność baterii to dokładnie 900Wh, czyli 3x więcej niż w seryjnych rowerach elektrycznych, a masa akumulatora jest na poziomie 5,5kg.


Dzięki zastosowaniu silnika kanadyjskiej marki BIONX, oraz przeplot z obręczy 28" na koło 20" wyrzucenie ze środka silnika wbudowanego sterownika, podniesienia napięcia prawie 2X i podniesienie 2x amperażu - moment obrotowy i sprawność zyskała dodatkowo 2x, a więc przyspieszenie również bardzo pozytywnie zaskakuje. Moc jaką ten seryjny 250W silnik dysponował seryjnie wzrosła do 1300wat mocy ciągłej! Oczywiście aby zapewnić optymalną trwałość silnika, łożyska zostały zmienione na firmowe SKF, aby zapobiec niekontrolowanym skokom temperatury w eksploatacji terenowej musiałem wyposażyć silnik w czujnik temperatury (został wklejony czujnik NTC 10kOhm)


Gdy licznik prędkości wskazuje 56km/h na tych malutkich kołach ma się trochę strachu w oczach, aczkolwiek rower dzięki swojej konstrukcji jest nadzwyczaj stabilny, gdyż jest długi i niski, oraz ma szerokie opony, co zapewnia optymalną drogę hamowania.

 

Pod względem elektronicznym w tym wariacie znajdziemy dość sporo innowacyjnych rozwiązań:
- hamulec tylny elektroniczny z odzyskiem energii podczas hamowania przekazywanej do akumulatora,
- akumulator zabezpieczony systemem BMS współpracujcym z trybem odzysku energii
- funkcja electric ABS konstrolująca spadek prędkości koła, w razie zablokowania koła automatycznie odpuszcza opór z hamowania do uzyskania pewnej prędkości obrotowe koła, prędkość obrotu koła monitorowana jest przez czujniki halla w silniku. Rozwiązanie to na pewno lepiej sprawowałoby się w oryginalnej obręcz 28", tutaj hamulec jest trochę zamocny i na śliskiej nawierzchni nie trudno zblokować oba koła przednią dźwignią hamulcową - trzeb się nieco przyzwyczaić...

 

Funkcja 3speed czyli 3 tryby prędkości regulowane dodatkowo manetką

elektroniczne sterowanie stacyjką na przewodzi sygnałowym, 
funkcja tempomat - utrzymania stałej prędkości jazdy bez konieczności trzymania przekręconej manetki. Funkcję kasuje naciśnięcie przycisku elektronicznego hamowania bez użycia klamek hamulcowych, nacisnięcie którejkolwiek klamki hamulcowej, naciśnięcie przycisku tempomatu lub impulsowe przekręcenie manetki gazu, jak widać funkcja jest bardzo bezpieczna.

Rower od stanu wpełni rozładowanego jest w 6 godzin naładowany i wybalansowany.

Całkowity przebieg przy prędkości ok. 30-35km/h to 50km. Masa roweru sięga nie więcej niż 25kg. Z całą pewnością jest to jeden z najlżejszych ebajków.

Nie może zabraknąć także kilku zdjęć z budowy roweru:

Jak widać na foto, u mnie najlepiej sprawuję się sklejka do wykonywania obudowy na akumulator. Tłumi drgania powstające podczas jazdy i nie pęka jak laminat czy plastik.