Klasyfikacja rowerów jaką moc wybrać?

Witam. Otóż wprowadzając was w temat rowerów elektrycznych na początku podzielimy je na 3 kategorie:
  1. rower "full legal" o mocy 250W
    *Przeważnie z silnikiem w kole przednim lub tylnym (hub)
    *MID-DRIVE silnik centralny np tongsheng 250/350W, bafang bbs01
  2.   rowery dające frajdę z jazdy:
    wszelkie rowery na zestawach ok 500-1500W pozwalają uzyskać prędkość od 35-55km/h w zależności od zastosowanego silnika, mocy i liczby obrotowej.

    * Niewątpliwą zaletą takiego roweru jest niska waga,
    * Duża kompatybilność -> można zabrać go na bagażnik dachowy w aucie na wakacje, można wjechać po schodach, albo wnieść, bo zazwyczaj mocy wystarcza, aby z użyciem manetki podjechać po stopniach, a waga ok 30kg pozwoli rower wnieść na 2-3 piętro bez większych problemów.
    * odczepialność akumulatora i osobny transport, możliwość ładowania roweru blisko gniazdka, tam gdzie wjeżdżanie rowerem jest zabronione. Oj ile razy ładowałem bidon podczas zakupów w markecie... Ile razy go demontowałem przewożąc rower na dachu, a akumulator w bagażniku w aucie.
    * moc pozwalająca na rekreacyjne przejażdżki po terenach płaskich i na lekkich wzniesieniach
    * dość niska cena zarówno roweru uzbrojenia i przystosowania hamulców do większej mocy
    * niska cena zestawu, nawiązując do rowerów monster...
    * przyzwoity zasięg na poziomie 50-80km na jednym ładowaniu przy akumualtorach bidonowych i do 150-200km z akumulatorem w trójkącie.
    * świetne wyczucie i prowadzenie przez niską masę pojazdu
  3.  Konstrukcje monster, czyli wszelkie pojazdy mocne kariva, falcon, teleport prime, vector, spark i jeszcze kilka innych...

    * plusem jest duża moc,
    * bardzo duży zasięg na jednym ładowaniu
    * dobra przyczepność
    * znaczny przypływ adrenaliny podczas jazdy

    Z minusów jednak też jest kilka:
    * ogromna masa pojazdu
    * transport na przyczepie albo busem, bagażnik rowerowy raczej pod 2 falconami miałby za ciężko, a jeżeli miałbym załadować 2 maszyny średnio za 25tys na bagażnik z ryzykiem, że mogą zostać za samochodem... no to cóż.
    * wysokie koszty utrzymania i eksploatacji, do których zaliczamy:
    - firmowe amortyzatory front + damper
    - wysokiej klasy drogie tarcze hamulcowe zaciski
    - ogumienie...
  4. Na osobną kategorię zasługuje napęd MID-DRIVE i rowery na nich zrobione.

    Te można podzielić na 2 podklasy:
    - sterowane tensometrem bafang GOLD, TONGSHENG
    - sterowane impulsowo na zasadzie symulacji np. bafang BBSHD, BBS02

    Zdecydowanie fajniejsze są te na tensometrze, co do awaryjności nie słyszałem, aczkolwiek kupując mida przy eksploatacji w terenie warto zamówić od razu kpl. trybów na zapas.

    Plusem midów jest na pewno:
    * regulacja momentu
    * nieco większa sprawność silnika przez pracę niemal zawsze z pełną sprawnością od samego dołu

    Za to minusów też się kilka znajdzie:
    * rozciąganie łańcucha, kupujemy łańcuch DID, RK sport, sram PC971 i na jakiś czas mamy spokój.
    * częsta konserwacja łańcucha dobrym smarem, żeby nie przylegał kurz i piach niszczący połączenia ruchome
    * podwieszenie mida od dołu, przez co łatwo zahaczyć i uszkodzić silnik
    * drogie i trudnodostępne podzespoły w razie spalenia silnika, sterownika, aczkolwiek często awarie się nie zdarzają.


    Reasumując każdy rower ma plusy i minusy. Każdy jest dobry do czegoś innego.
    Ja do dzisiaj wspominam BMXa, którego złożyłem był mały lekki, bardzo szybki miał świetny start i muszę przyznać, że był chyba najfajniejszy i najczęściej go wyciągałem na krótkie, szybkie przeloty.

    Rowery 250W nadają się idealnie do wspomagania, dla osób starszych i mniej wymagających, które nie czuja sie zbyt pewnie na rowerze. Przez nieduże zwiększenie wagi rower łatwo opanować.

    Klasa mocniejsza idealnie sprawdzi się na równym terenie, w eksploatacji miejskiej, na przejażdżki zarówno po płaskim, jak i po leśnych drogach, jak macie niezbyt strome wzniesienia świetnie dadzą sobie radę.

    Rowery monster nie mają konkurencji w trudnym terenie i w górach. Są co prawda midy, bafang bbshd, gold, tongsheng, luna cycle, ale cóż midy z racji na częstą konserwacje i serwis do eksploatacji po płaskim na duże przebiegi zdecydowanie odradzam. Huby będą znacznie lepsze, natomiast MID jest świetną alternatywą mocniejszych monster bajków w górach jeżeli ktoś szuka lekkiego, dobrze wyważonego roweru do szaleństw, tam, gdzie silniki w piaście przy danej masie nie mają siły się wspiąć.